De smaak van Margot
  • Recepten
    • Tussendoor
    • Lunchgerecht
    • Salade
    • Voorgerechten
    • Soep
    • Hoofdgerechten
    • Desserts
  • Restaurants
    • Nederland
      • Amsterdam
      • Bergen op Zoom
      • Gorinchem
      • Maastricht
      • Rotterdam
      • Willemstad
    • Belgie
    • Peru
    • Portugal
  • Hotspots
    • Nederland
      • Amsterdam
      • Arnhem
      • Breda
      • Maastricht
      • Utrecht
    • Duitsland
      • Berlijn
    • Portugal
      • Lissabon
  • Inspiratie
    • Producten
    • Mensen met passie
    • To do
    • Gastbloggers
  • Margot
    • Op reis
    • Over Margot
    • Persoonlijk
    • Samenwerken
  • Koop mijn boek
Populairste berichten
  • 10 tips voor een heerlijk dagje Maastricht (13.296)
  • 10 tips voor een heerlijk dagje Amsterdam (6.441)
  • Coca kauwen doe je zo! (4.826)
  • 5 x topterrassen met een view (4.745)
  • Mijn 5 favoriete restaurants (van dit moment!) (4.423)
  • Home
  • Contact
  • Over Margot
 
Aanmelden
De smaak van Margot
De smaak van Margot
  • Recepten
    • Tussendoor
    • Lunchgerecht
    • Salade
    • Voorgerechten
    • Soep
    • Hoofdgerechten
    • Desserts
  • Restaurants
    • Nederland
      • Amsterdam
      • Bergen op Zoom
      • Gorinchem
      • Maastricht
      • Rotterdam
      • Willemstad
    • Belgie
    • Peru
    • Portugal
  • Hotspots
    • Nederland
      • Amsterdam
      • Arnhem
      • Breda
      • Maastricht
      • Utrecht
    • Duitsland
      • Berlijn
    • Portugal
      • Lissabon
  • Inspiratie
    • Producten
    • Mensen met passie
    • To do
    • Gastbloggers
  • Margot
    • Op reis
    • Over Margot
    • Persoonlijk
    • Samenwerken
  • Koop mijn boek
uitschuifbare tafel in donkere omgeving met verlichting en mensen aan tafel
  • Mensen met passie

Super heroes of food – Van pop-up restaurant tot product

  • 14 juli 2017
  • 2 reacties

Pop-up restaurants. Een hype die niet meer weg te denken is uit het culinaire circuit. Een spraakmakende pop-up in de Nederlandse foodwereld is restaurant Anderhalf in Den Bosch. Spectaculair, uniek en exclusief. Locatie? Een oude opslagloods in Den Bosch. Concept? Een donkere industriële omgeving, met in het midden een uitgelichte grote tafel voor 20 personen. Het uitschuifbare tafelblad verdwijnt via een rails volledig in de afgeschermde keuken en wordt bij iedere gang opnieuw ingedekt, voorzien van dranken en spijzen  opnieuw uitgerold. Aanleiding voor een gesprek met de 24-jarige Roland van Balen, het creatieve brein van De Spijsbereiders, het bedrijf achter dit concept. Samen met de 25-jarige Peter Derks, het culinaire brein, is hij verantwoordelijk voor deze exclusieve eetbelevenis.

Roland van Balen Foto: De Spijsbereiders

‘Ik durf gerust te zeggen dat Anderhalf  het meest innovatieve horecaconcept van Nederland is’, begint Roland. Hij praat vol trots over dit prestigeproject, waardoor De Spijsbereiders zichzelf in één keer op de culinaire kaart van Nederland hebben gezet. De uitschuiftafel is inmiddels een fenomeen, beroemder dan de heren die erachter zitten.

De decoraties op tafel zijn bij iedere gang volledig afgestemd op het gerecht. Een aanpak die je in een normaal restaurant nooit tegenkomt, omdat het onmogelijk is deze creaties aan te passen als de gasten aan tafel zitten. Oude mosselpannen, visnetten, schelpen en bergjes zand met schaaltjes eten zorgen voor  een echt strandgevoel bij de schaaldierengang.  Bij de gang ‘Ode aan de kip’ passeren zelfs levende kippen de revue op tafel. Hoe ver kunnen en durven ze te gaan? Dit getuigt van lef.

mensen aan tafel genietend van mosselen in donkere industriële ruimte
De mosselen worden op unieke wijze geserveerd. Foto: De Spijsbereiders

‘Ik durf gerust te zeggen dat Anderhalf  het meest innovatieve horecaconcept van Nederland is’

DNA

Het concept van Anderhalf stond in 10 minuten, even neergeklad op een Hema-notitieblokje. ‘De ideeën voor onze eigen concepten ontstaan doorgaans snel. Ook de ontwikkeling van een bijbehorend logo is snel gedaan, omdat het concept in ons DNA zit. Het kost echter veel tijd en moeite om te zorgen dat alles perfect in elkaar zit.’

Een goede voorbereiding is essentieel. Uitgebreid onderzoek om te  weten wat er al op de markt is, om daarna te kiezen voor een totaal andere benadering.  Zo is ook ‘Brouwhout’ ontstaan.  Het antwoord voor kleine brouwerijen om goedkoop, duurzaam en origineel een sixpack bier te verpakken. Brouwhout is een houten kliksysteem, waar zes flesjes bier in verpakt kunnen worden, met behoud van de merkuitstraling. Eind april gelanceerd en enthousiast ontvangen in brouwersland.

6 flesjes bier in handige draagtray aan touw, gedragen door hand
Brouwhout Foto: De Spijsbereiders

Brouwhout is een perfect voorbeeld van hoe Roland en Peter elkaar aanvullen. Roland bedacht het concept al een paar jaar geleden, maar na een aantal proeven belandde het project in de kast. Peter heeft het onlangs weer opgepakt en samen hebben ze het verder geperfectioneerd, waardoor het nu daadwerkelijk op de markt is gebracht.

Peter en Roland hebben elkaar ontmoet tijdens de studie Food & Design op de HAS Hogeschool in Den Bosch, waar ze samenwerkten aan het project ‘Chocolate Pairing’: een serie van zeven verschillende chocoladerepen, bijvoorbeeld melkchocolade met bloemkool en amandelen of puur met rode biet en kastanje, die met tal van gerechten gecombineerd kunnen worden.  De bijbehorende app zorgt voor de juiste wijn-spijs-chocoladecombinatie. Samen hebben ze het concept bedacht; Roland creëerde de fraaie verpakking en Peter nam de culinaire verantwoording op zich.

De samenwerking beviel goed. Bovendien hadden beide heren dezelfde droom: een eigen bedrijf beginnen in de food business.  Een business die volgens hen karakter mist.  De trends en ontwikkelingen die iedereen volgt, zorgen voor eenheidsworst. Peter en Roland willen onderscheidend zijn: met eigenzinnige concepten  een stempel drukken op de foodwereld. Ze willen de Steve Jobs van de foodwereld zijn. Dit is de start van De Spijsbereiders.

Super Heroes

‘De naam De Spijsbereiders hebben we bij toeval ontdekt, toen we in het woordenboek op zoek gingen naar de betekenis van kok. Het klinkt als een soort superheld. Dat vonden we wel grappig’, vertelt Roland. De eerste klussen bestaan vooral uit het ontwikkelen van horecaconcepten voor derden. Zo staan zij aan de basis van pop-up restaurant Visj in Bergen op Zoom. Een horecagelegenheid met randstedelijke uitstraling. Alles staat in het teken van, u raadt het al: vis. Zo hangen er boten in de ruime voormalige fabriekshal en zeilen boven de bar.  De menukaart in krantvorm, het dagverse vismenu, de mogelijkheid om te loungen in het restaurant of in de prachtige tuin zorgen voor een doorslaand succes. Bergen op Zoom wordt wakkergeschud.

Het geheim

Hoe slagen De Spijsbereiders erin om zulke succesvolle concepten neer te zetten? Roland verklapt het geheim: ze kiezen altijd een haakje om alles aan op te hangen.  ‘We starten met de vraag hoe wij het zouden doen als het ons restaurant was. Het idee moet uniek zijn, anders dan anders, nog niet bestaan. Maar nog belangrijker, het  moet kloppen volgens ons gevoel. Het maakt niet uit of dat  voor een horecaconcept voor een klant,  een supermarktproduct of een van onze eigen producties is. Dit principe geldt altijd. Geen concessies.’

Is er een herkenbaar element in de concepten die zij ontwikkelen, wat is de signatuur van De Spijsbereiders? Roland moet even nadenken, maar benoemt het dan als ‘onbewuste eigenheid’.

Toekomstdroom

Maar wat gaat de toekomst brengen? Wat is de grote droom van dit creatieve duo? Eigen concepten ontwikkelen met  focus op de creatie, dat is wat ze het liefste willen. Niet voor een klant, maar in eigen beheer. Een nieuwe pop-upformule? Of een Anderhalf versie drie? ‘Nee’, vertelt Roland, ‘dat is niet onze grote droom. Een derde versie van Anderhalf is moeilijk. De verwachtingen zijn hooggespannen. Hoe kan je twee zulke succesvolle events overtreffen?’  Afgezien daarvan heeft de grote droom van De Spijsbereiders een veel alledaagser tintje: ‘Het is onze droom om leuke  producten te ontwikkelen die bij de supermarkt te krijgen zijn. Leuke dingen doen met eten op onze eigen manier. Uiteraard geen eenheidsworst. Uiteraard unieke producten met De Spijsbereiders-signatuur.”

Dit geeft een verrassende wending aan het gesprek. Met Anderhalf is het succes bijna vanzelf op hun pad gekomen. Waarom niet verder gaan op dit succesvolle pad? Waarom de keuze voor deze  moeilijke nieuwe weg? Continuïteit van het bedrijf en onafhankelijkheid zijn belangrijke drijfveren. Een succes in het supermarktkanaal biedt de middelen om in de toekomst inderdaad alleen te werken aan eigen concepten.

Een uniek product ontwikkelen, dat is het  probleem niet bij De Spijsbereiders. Maar om bij Albert Heijn en Jumbo op de plank te komen, dat brengt een hoop andere facetten met zich mee. Hierdoor laten deze creatieve heren zich echter niet afschrikken. Ondanks het feit dat ze al veel tijd en energie gestoken hebben in een product waarmee ze tot op heden niet succesvol zijn – ‘het grootste pijnpunt tot op heden’, aldus Roland – hebben ze vol enthousiasme een nieuw concept ontwikkeld. Een verrassend, eigentijds product, dat aansluit bij trends die in de horeca al waarneembaar zijn, maar nog niet op de winkelvloer.

Geloof in eigen kunnen in combinatie met  een uniek en toegankelijk product van perfecte kwaliteit geeft  De Spijsbereiders alle vertrouwen dat u dit product over een aantal maanden inderdaad in de supermarkt  kunt vinden. Wat voor product het is? Helaas, uit concurrentieoverwegingen mag dat nog niet naar buiten.  Roland belooft zich direct te melden zodra de kogel door de kerk is.

We wachten met spanning af wat deze food heroes teweeg gaan brengen in de supermarkt, ondertussen toch hopend op een derde editie van pop-up restaurant Anderhalf.

Volg De Spijsbereiders 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on google
Google
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Print

Misschien ook interessant

Gerelateerde berichten
  • pop-up restaurant
  • product
  • super heroes of food
Vorige bericht
diverse soorten biologische Spaanse olijfolie nunez de prado
  • Producten

Heerlijke biologische Spaanse olijfolie

  • 11 juli 2017
Bekijk bericht
Volgende bericht
logo bodega & foodbar BooZe
  • Breda
  • Breda
  • Hotspots
  • Nederland

Verborgen pareltje in Breda: Bodega & Foodbar BooZe

  • 15 juli 2017
Bekijk bericht
2 reacties
  1. re-enactment schreef:
    31 juli 2017 om 15:54

    Ik heb genoten van het lezen.

    Beantwoorden
    1. Margot Haest schreef:
      31 juli 2017 om 22:47

      Wat een leuke reactie! Bedankt voor dit mooie compliment. Daar doe ik het voor!

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Facebook
Recente berichten
  • Culinaire Foodtour 19 augustus 2021
  • Wat als je zelf geen blog meer hoeft te schrijven? 11 oktober 2020
  • Hoe kom je op het idee, een boek schrijven? 4 oktober 2020
  • Ik zit in een rollercoaster… 27 september 2020
  • Koop mijn boek De Smaak van de Brabantse Wal & Omgeving 25 september 2020
Recente reacties
  • Andrea op Corona-Dinner With Friends, garantie voor een top-avond!
  • Sidekick-IT op Blog alleen voor échte vleesliefhebbers!
  • Marjon op Blog alleen voor échte vleesliefhebbers!
  • Nanda op Gezellig hartig borrelhapje
  • Dik Goudappel op Over kreeft, bier en Ronald Koeman
Categorieën
  • Blog (94)
  • Hotspots (24)
    • Arnhem (2)
    • Berlijn (1)
    • Breda (1)
    • Duitsland (1)
    • Gambia (1)
    • Nederland (16)
      • Amsterdam (3)
      • Breda (1)
      • Maastricht (4)
      • Rotterdam (3)
    • Portugal (1)
      • Lissabon (1)
  • Inspiratie (46)
    • Gastbloggers (1)
    • Mensen met passie (14)
    • Producten (11)
    • To do (18)
  • Margot (24)
    • Op reis (13)
    • Persoonlijk (11)
  • Recepten (28)
    • Desserts (5)
    • Hoofdgerechten (12)
    • Lunchgerecht (3)
    • Salade (6)
    • Soep (3)
    • Tussendoor (2)
    • Voorgerechten (6)
  • Restaurants (25)
    • Amsterdam (3)
    • Belgie (2)
      • Antwerpen (1)
    • Gorinchem (1)
    • Nederland (16)
      • Bergen op Zoom (3)
      • Helmond (2)
      • Maastricht (1)
      • Willemstad (1)
    • Peru (1)
    • Portugal (1)
    • Rotterdam (1)
Tags
amsterdam asperges bier blog diner events hoofdgerecht hotel hotspot hotspots inspiratie maastricht mensen met passie op reis product recept restaurant salade wijn wijn proeven
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Privacybeleid
Recente berichten
  • Culinaire Foodtour 19 augustus 2021
  • Wat als je zelf geen blog meer hoeft te schrijven? 11 oktober 2020
  • Hoe kom je op het idee, een boek schrijven? 4 oktober 2020
  • Ik zit in een rollercoaster… 27 september 2020
  • Koop mijn boek De Smaak van de Brabantse Wal & Omgeving 25 september 2020
  • Risotto-recept van de Risotto-Koning 14 mei 2020
Instagram
De smaak van Margot
Privacybeleid – Disclaimer – Copyright © alle rechten voorbehouden - Ontwikkeld door Sidekick-IT

Voer een zoekopdracht in en druk op Enter.