Een droom die uitkomt. Willen we dat niet allemaal? Voor Roland van Balen en Peter Derks van de Spijsbereiders is het zo ver: hun droom is uitgekomen! Maar eerst even terug: wat was de droom van deze Spijsbereiders? Daarvoor neem ik je even mee naar het begin van mijn bloggersperiode.
De Spijsbereiders
Tijdens mijn cursus Foodjournalistiek kregen we de opdracht om een interview te houden en te schrijven. Ik heb toen gekozen voor een interview met Roland van Balen, Creative Director van De Spijsbereiders. Ik kende hem al enige tijd en had bewondering voor de creativiteit die hij samen met Peter Derks liet zien, onder andere met hun Pop-up restaurant concept Anderhalf.
Tijdens het interview had ik verwacht om nieuwe ontwikkelingen te horen op dit vlak. Nieuwe concepten, nieuwe restaurants, al dan niet pop-up. Het gesprek ontwikkelde zich echter in een hele ander richting. De grote droom van deze mannen was niet om nog een spraakmakender pop-up restaurant neer te zetten. Nee, het was hun droom om een product te ontwikkelen dat bij Albert Heijn in de schappen kwam te liggen!
Dat was een hele andere wending. Super tof, want Roland deelde op dat moment zijn ideeën al met me. Alleen voor mijn interview was het wat minder, omdat er nog niets van hun plannen naar buiten mocht.
Het interview met Roland kan je hier teruglezen.
Meeleven
Uiteraard volgde ik de ontwikkelingen op de voet. Het zoeken naar producenten, de smaaktesten en ik heb ook nog mee mogen kijken bij de ontwikkeling van de verpakkingen. Heel gaaf om hier feedback op te geven. En natuurlijk heel spannend: lukt het om een afspraak te krijgen bij Albert Heijn? Dat lukte de mannen inderdaad. En…. de grote Albert Heijn zei “Ja”
“Ja” voor…. de Fantosti
Maar waarop zei Albert Heijn “Ja”? Op de Fantosti.! Wat dat is? Een echte innovatie: kant-en-klare-met-de-hand-belegde-tosties, Het idee van De Spijsbereiders was heel eenvoudig: “de meest fantastische en verse tosti ooit ontwikkelen voor in de vriezer. Goed brood, mooie ingrediënten, uitgesproken smaken en met liefde belegd. Wel de lusten niet de lasten.”
De Spijsbereiders hebben eerst in hun eigen keuken veel creatieve en culinaire sessies gehouden om de beste tosti variaties te ontwikkelen. Vervolgens hebben ze contact gezocht met Sanday’s Bakeries uit Amsterdam om de tosties te bereiden. Direct nadat de tosties verpakt zijn worden ze ingevroren zodat de kwaliteit optimaal bewaard blijft.
En nu is het dan zover. De eerste producten van De Spijsbereiders liggen in de diepvrieskast bij Albert Heijn. Uiteraard ben ik ze direct gaan kopen. En ik had geluk, want de Fantosties rennen de winkel uit. Van een variant stond nog maar 1 exemplaar!

3 varianten Fantosti
De Fantosti is te verkrijgen in 3 verschillende smaken:
- Pepperoni & Mozzarella op zuurdesembrood
- Tonijn & Cheddar op maisbrood
- Vier kazen op speltbrood
Ik heb vandaag de eerste variant uitgeprobeerd, de Pepperoni & Mozzarella variant en ik kan je vertellen: hij smaakte heerlijk!

Lekker en makkelijk
Super makkelijk om altijd een snelle smakelijke lunch in huis te hebben. Gewoon een paar Fantosties in de vriezer en je zit altijd goed. Even laten ontdooien in de verpakking, voor het mooiste resultaat besmeren met boter en vervolgens in het tosti-ijzer, de oven of de koekenpan. En dan smullen maar!
Hoe voelt het als je droom uitkomt?
Uiteraard wilde ik toch graag weten hoe het voelt als je droom uitkomt. Dus ik belde met Roland van Balen en vroeg hem hoe het voelt als je droom uitkomt. Roland vertelt me dat het een heel gaaf gevoel is. Hij is erg blij en trots. Het mooiste moment vond hij om een willekeurige Albert Heijn in te lopen en daar de 3 producten naast elkaar in de vrieskast te zien staan, en vooral als er al een paar verkocht waren.

Hij vertelt dat het af en toe nog heel onwerkelijk voelt. De reacties van vrienden en familie zijn hartverwarmend. Het moment dat via Facebook een foto werd gedeeld van een leeg winkelschap was ook gaaf: De Fantosties nu al uitverkocht!
Tegelijkertijd is het heel dubbel: hopelijk wordt het inderdaad een succes en gaan mensen de Fantosti kopen. En natuurlijk nog mooier: blijven ze het ook kopen? Over het algemeen worden de Fantosties met een aantal tegelijk verkocht. Dat is mooi!
Alleen bij Albert Heijn?
“Ja, de Fantosti is voorlopig alleen verkrijgbaar bij Albert Heijn” vertelt Roland. Bij zo’n 350 vestigingen zijn alle varianten verkrijgbaar en bij 400 vestigingen alleen de Vier Kazen variant. En ze zijn natuurlijk ook online te koop.
Wat zijn jullie next steps?
Roland vertelt dat ze op dit moment erg druk zijn met de promotie van de Fantosti. Reclame, marketing en PR er komt veel bij kijken. Binnenkort worden er ook een paar commercials gelanceerd om de Fantosti bij iedereen onder de aandacht te brengen. En zit er al weer een nieuw concept in de pijplijn? Roland lacht en vertelt dat ze al met twee nieuwe concepten bezig zijn. Het duurt lang voor je een concept op de winkelvloer hebt, dus de pijplijn moet altijd gevuld zijn. Of hij al een tipje van de sluier kan oplichten? Nee, helaas…
Maar ik beloof jullie: ik volg de ontwikkelingen op de voet. Zodra er iets te melden valt horen jullie het!
Benieuwd naar de Fantosti? Ze zijn te koop bij Albert Heijn online en in de winkel in de vrieskast, voor 2,35 Euro.
Meer lezen?
Super Heroes of Food – Van pop-up restaurant tot product